Nov 28, 2009

Sekadar ingin berkongsi..Adat Pepatih Negeri Sembilan

Sekadar perkongsianAssalamualaikum dan salam sejahtera di ucapkan kepada pembaca yang dirahmati Allah sekalian. Tidak terlambat rasanya ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Eidul Adha kepada para pembaca yang diingati sekalian. Saya berharap raya kali ini memberi 1001 manfaat dan kebaikan kepada kita semua. Insyallah..

Pertamanya, saya ingin memanjatkan setinggi-tinggi kesyukuran kepada Allah SWT kerana mengizinkan saya menulis dalam blog saya ini. Tanpa izin jua restuNya, sangat mustahil bagi saya untuk menulis bagi berkongsi pendapat dan pandangan saya dengan pembaca sekalian.

Kemudian, izinkan saya memohon jutaan maaf kerana sudah lama tidak berkongsi pendapat dan maklumat dalam blog ini. Terasa bersalah pada diri sendiri dan sekali lagi jutaan maaf di pohon kerana membiarkan blog kesayangan saya ini bersawang. Hampir 3 minggu rasanya. Ianya disebabkan beberapa perkara yang tidak dapat saya elakkan dan paling utama kelemahan dari diri saya sendiri.

Baiklah, entri kali ini saya sekadar ingin berkongsi sedikit pengalaman yang dapat saya timba sepanjang terasing daripada dunia internet ini. Pelbagai perkara dan pengalaman baru dapat saya ambil dan manfaatkan dalam kehidupan saya.Ianya adalah pengalaman saya dengan kawan-kawan selama dua hari di Negeri Sembilan.

Pengalaman tinggal disana bersama masyarakat sana secara lebih dekat sangat membantu saya dalam mengenali adat dan kebiasaan disana. Antara yang paling unik di negeri ini adalah mengenai adatnya yang sangat rumit namun apa yang pasti sangat perlu untuk diketahui. Adat negeri Sembilan seperti yang kita tahu dan maklum, mereka masih kuat mengamalkan adat pepatih.Adat pepatih sepertimana yang kita ketahui sangat menjaga hak kaum Hawa.

Sepanjang yang saya pelajari daripada sejarah semasa sekolah menengah dahulu, adat pepatih ini sangat menjaga hak kaum Hawa terutamanya yang melibatkan harta pusaka dan perkahwinan. Hak mereka dilebihkan berbanding kaum Adam.

Namun kini, pandangan saya itu sedikit meleset. Adat yang diamalkan telah berkembang dan disesuaikan dengan keadaan semasa. Harta pusaka contohnya, hanya dilebihkan kepada kaum hawa jika ianya disebabkan kes-kes tertentu seperti si isteri kematian suami ataupun si isteri diceraikan si suami. Apabila perkara ini berlaku, secara automatiknya hak mereka akan dilebihkan mengikut adat pepatih.

Namun perkara itu tidak beberapa menarik dalam adat di negeri Sembilan itu. Adat yang paling unik adalah apabila ia melibatkan sistem pemerintahan di Negeri Sembilan itu sendiri. Ianya sangat rumit sehingga penulis sendiri merasa pening untuk mengingati perkara itu. Namun apa yang pasti, masyarakat di negeri Sembilan masih kuat mengamalkan adat mereka.

Masyarakat negeri Sembilan juga sangat menjaga semangat kekitaan mereka. Antara paling jelas ialah apabila ada majlis perkahwinan, hampir kesemua penduduk kampung sekitar akan turut sama bergotong-royong bagi melancarkan kenduri tersebut. Menurut orang disitu, jika lembu disembelih pada pukul 7am, maka pada pukul 10.30am mereka sudah boleh menjamu selera hasil sembelihan lembu tersebut.

Saya merasa sangat kagum mendengar perkara tersebut. Betapa pada masa kini perkara tersebut sangat sukar untuk dilaksanakan. Masyarakat kini lebih senang menggunakan khidmat katering dengan alasan ianya lebih mudah dan senang untuk diurus. Selain daripada kesibukan untuk mengurus urusan masing-masing.

Selain itu juga, saya dan kawan-kawan lain sempat belajar membuat anyaman bakul menggunakan surat khabar lama. Perkara ini sangat seronok untuk dipelajari. Kesempatan yang ada digunakan sebaik mungkin. Menurut masyarakat disana, anyaman yang dibuat adalah bagi mengumpulkan kaum-kaum ibu mengisi masa lapang mereka dengan aktiviti yang berfaedah.

Selain mengumpulkan mereka pada masa tersebut, aktiviti tersebut boleh memperkenalkan produk kampung mereka di mata masyarakat lain selain menambah duit poket meraka. Aktiviti ini juga boleh menjadikan masa-masa lapang mereka menjadi bermanfaat. Mereka boleh mengeratkan silturrahim sesama meraka sekaligus menguatkan ikatan persaudaraan Islam mereka.

Akhirnya, sebagai kesimpulan, pengalaman saya dan rakan-rakan sepanjang 2 hari di negeri Sembilan sangat menarik dan saya mendapat pelbagai input yang berguna untuk diri saya sendiri. Selain itu juga, ia membolehkan kami selaku generasi muda dan pelapis berkongsi pendapat dengan golongan yang lebih tua dan berpengalaman daripada kami sendiri.

1 ulasan:

eeeda said...

Wah 3 hari berada di n9 banyak benda blh belajar....

Rasa rugi pulak saya yang 3 tahun berada di sana tak ambil peluang...

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 .: Ahli Parlimen 2030 :.. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan