Nov 3, 2009

Serba serbi Ragam Minggu Peperiksaan

Salam perkongsian diucapkan kepada semua pembaca sekalian. Entri kali ini penulis ingin berkongsi serba sedikit ragam peperiksaan yang pastinya akan, sedang ataupun sudah kita lalui dalam norma kehidupan sebagai seorang pelajar. Biasala apabila menjelang sahaja musim peperiksaan, setiap pelajar akan mengalami satu sindrom yang digelar ‘Demam Exam’.


Jadi marilah kita melihat serba sedikit ragam kehidupan seorang pelajar ketika musim peperiksaan.

Seminggu Sebelum Exam.

Pada masa ini terdapat beberapa situasi yang akan dilalui oleh para pelajar

Situasi Pertama
“Huh..awal lagi ni..nak baca pun bukan ingat sangat kepala otak aku ni. Baik aku ajak makwe aku keluar dulu. Tengok wayang ke, jalan-jalan k, ok jugak.” Situasi pertama ini boleh dilihat pada kebanyakan pelajar terutamanya pada awal-awal minggu. Mereka terus leka dan membazir masa yang ada dengan melakukan aktiviti yang tidak memberi mereka apa-apa manfaat.

Situasi Kedua
“Aduh! Peningnya kepala aku!! Banyaknya tak study lagi ni..bertimbun buku atas rak ni..serabutnya otak aku..Tidak!!” situasi kedua boleh penulis gambarkan kepada kaki-kaki study yang sememangnya gila study. Pelajar ini sangat rajin dalam menelaah buku dan mentadabur pelajaran yang mereka ambil. Pelajar jenis ini sangat bagus sehingga masa hendak makan dan tidur pun hampir-hampir tiada dalam kamus hidup study diorang.

Pertengahan Minggu Study Week

Beberapa hari sebelum peperiksaan pastinya merupakan masa yang sangat kritikal kepada para pelajar. Masa dilihat kian suntuk dan terhad. Namun ada juga yang dilihat masih dalam keadaan rilex dan tenang. Mereka masih sempat keluar berjalan-jalan. Mungkin sudah cukup study agaknya. Dah naik muntah bila lihat buku dan nota yang sama je setiap hari.


Semasa Minggu Peperiksaan

Pada masa ini kita dapat lihat para pelajar akan melipat gandakan usaha mereka dalam mengulangkaji pelajaran mereka. Ada juga yang kelihatan menyesal dan murung akibat tidak habis mengulangkaji pelajaran mereka. Namun nasi sudah jadi bubur. Masa yang berlalu tidak dapat berpatah balik. Minggu peperiksaan telah tiba. Kertas peperiksaan sudah tersedia menanti para pelajar.

Tidak kurang juga terdapat segelintir pelajar yang memperlipatgandakan amalan sunat mereka dengan melakukan Qiam dan membaca Al-Quran. Semua itu tidak lain untuk memperolehi keberkatan daripada Allah SWT. Ye la, kalau bukan Allah, siapa lagi yang boleh bagi kejayaan pada kita kan? Kebergantungan kepada Allah sangat perlu pada masa-masa sebegini.

Selepas tamat menjawab kertas soalan terakhir

Para pelajar pastinya akan merasa sangat riang dan gembira. Ada yang melompat kegirangan dan ada juga yang senyap. Nampak cool je dari jauh. Tidak lupa juga yang menelefon orang tua di kampung untuk memberi khabar dari jauh. Ada juga yang bersalaman dan berpelukan tanda perpisahan bakal berlaku. Maklumlah, lepas exam cuti panjang.

Namun, ada juga beberapa perkara yang tidak diingini akan berlaku seperti nota-nota bertaburan dan kertas-kertas soalan berada di merata-rata tempat. Pastinya sedih untuk melihat ilmu di buang sebegitu sahaja setelah ia tidak lagi digunakan. Berkat ke pelajaran kita kalau kita buat macam tu? Sama-sama kita renungkan.

Ulasan Penulis

Akhirnya, dapatlah kita simpulkan disini betapa setiap manusia mempunyai ragam dan cara yang tersendiri dalam menghadapi peperiksaan dunia mereka. Ada yang sanggup mengorbankan masa tidur dan makan mereka semata-mata kerana peperiksaan. Tidak kurang juga yang melaluinya secara sambil lewa dan tidak serius.

Jika peperiksaan dunia mampu kita korbankan banyak kesenangan, kenapa tidak kita melakukan perkara yang serupa dalam persiapan menghadapi peperiksaan di Akhirat kelak yang lebih adil dan mutlak? Penulis menyeru kepada diri penulis sendiri dan pembaca sekalian bagi menilai kembali sejauh manakah persiapan kita mengahadapi peperiksaan Akhirat kelak. Ingatlah!! Ajal kita tidak kita ketahui samada esok ataupun lusa. Jadi, perbanyakkanlah amalan sebagai persediaan di Ahirat kelak. Insyallah..

2 ulasan:

Khairunnisa said...

bgus, ada kemajuan... ni realiti diri sndiri ke? haha.. pas exam ble bt review ttg buku lain plak ^_^

PEJUANG KESENIAN EXTREME said...

Ni biasa la...
Aku pun macam ni juga dulu...hahaha

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 .: Ahli Parlimen 2030 :.. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan