Oct 18, 2009

Allah Tuhanku..


Setiap hari, pelbagai masalah dan dugaan telah kita hadapi. Ianya tidak lain untuk menguji sejauh mana tahap keimanan kita kepada Allah SWT. Selain itu, ianya salah satu tanda bahawa Allah SWT sentiasa mengingati hamba-hambaNya.

Allah SWT telah menciptakan kita, merawat dan memberi segala kemudahan yang memudahkan segala urusan seharian kita. Antara nikmat yang Allah SWT telah berikan kepada kita adalah seperti penglihatan, akal, pendengaran, anggota badan dan segala kompenannya. Kesemua nikmat itu diberi agar kita mampu melakukan kerja.

“Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatupun, dan dia memberi kamu pendengaran, penglihatan dan hati, agar kamu bersyukur.” (An-Nahl [16]: 78) “ Dialah Tuhan yang menjadikan kamu dapat berjalan di daratan, (berlayar) di lautan.” (Yunus [10]: 22)

Siapakah selain Allah SWT yang membuatkan kita tertidur?
“Allah memegang jiwa (orang) ketika matinya dan (memegang) jiwa (orang) yang belum mati di waktu tidurnya; Maka dia tahanlah jiwa (orang) yang Telah dia tetapkan kematiannya dan dia melepaskan jiwa yang lain sampai waktu yang ditetapkan” (Az Zumar [39]: 42)

Siapakah yang bertanggungjawab mengatur rezeki didunia ini yang tidak terhitung jumlahnya?

“Atau siapakah dia yang memberi kamu rezki jika Allah menahan rezki-Nya?” (Al-Mulk[67]: 21)

Siapakah pula yang mengatur keadaan tumbuh-tumbuhan?
“Apakah kamu tidak memperhatikan, bahwa Sesungguhnya Allah menurunkan air dari langit, Maka diaturnya menjadi sumber-sumber air di bumi Kemudian ditumbuhkan-Nya dengan air itu tanam-tanaman yang bermacam-macam warnanya, lalu menjadi kering lalu kamu melihatnya kekuning-kuningan, Kemudian dijadikan-Nya hancur berderai-derai.” (Az-Zumar [39]: 21)

Siapakah juga yang selainNya yang mampu membuatkan kita berbicara, tertawa dan menangis?
“Dan bahawasanya dialah yang menjadikan orang tertawa dan menangis,” (An-Najm [53]: 43)

Keadaan kita tanpa bantuan terus menerus daripada Allah SWT bagaikan komputer tanpa bateri atau punca kuasanya, tiada nilai langsung. Kita tidak akan melihat dengan mata kita, tidak boleh mendengar dengan telinga kita. Jantung akan berhenti berdegup, tiada tawa, tangisan, ucapan, udara akan berhenti berhembus, pesawat yang terbang akan terhempas, langit akan menjadi kelam dan udara akan menjadi panas. Bagaimana tidak, kesemua perkara ini hanya akan terjadi hanya dengan izin Allah SWT.

Marilah kita berfikir sejenak firman Allah ini,

“Hai manusia, ingatlah akan nikmat Allah kepadamu. Adakah Pencipta selain Allah yang dapat memberikan rezeki kepada kamu dari langit dan bumi ?” (Faathir [35]: 3)

Ayat diatas menerangkan Allah SWT bertanya kepada manusia adakah ada tuhan yang lain yang mampu menandingiNya?

Persoalannya, mengapakah kini ramai yang semakin jauh daripadaNya. Adakah hanya apabila keadaan mendesak sahaja baru kita akan kembali kepadaNya? Mengapakah manusia begitu sombong dengan keadaan dia sekarang sedangkan semua itu adalah pemberian Allah SWT?

Akhirnya, penulis menyeru kepada semua agar kita kembali kepada Allah SWT. Kita sebagai hambaNya, adalah insan yang sangat lemah dan hina. Kita hanya menjadi mulia apabila Allah memuliakan kita. Marilah kita sama-sama memuhasabah diri moga-moga kita menjadi hamba Allah yang taat dan akur dengan segala perintah dan laranganNya.

0 ulasan:

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 .: Ahli Parlimen 2030 :.. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan