Nov 30, 2009

Perjanjian Hudaibiyah..satu renungan

Setelah beberapa tahun umat Islam berhijah ke Madinah, timbul satu perasaan rindu dalam hati mereka kepada Mekah. Tambahan, Mekah merupakan asal kelahiran mereka. Bak kata pepatah melayu, ‘Hujan emas di negara orang, hujan batu di negara sendiri’. Biar seronok dan makmur sekalipun di Negara asing, namun Negara kelahiran lebih diingati.

Setelah para sahabat memberitahu perkara ini kepada Rasulullah, mereka kemudian berbincang. Hasilnya, mereka sepakat mahu pergi ke Mekah bagi melakukan umrah pada tahun itu. Kerinduan mereka kali ini tidak lagi dapat dibendung. Selain itu, mereka juga ingin melawat sanak-saudara mereka yang masih berada disana.

Setelah mengatur segala persiapan, Rasulullah bersama 1500 orang sahabat berangkat ke Mekah. Setelah sampai di Hudaibiyah, rombongan umat Islam ini didatangi utusan Mekah, Budail bin Warqa’. Baginda menerangkan kepada Budail bahawa kedatangan mereka bukanlah hendak berperang sebaliknya ingin menziarahi Baitullah. Perkara itu kemudiannya disampaikan kepada kaum Quraisy.

Kemudian, Rasulullah mengutuskan Saidina Uthman bin Affan menghadap kaum Quraisy. Selain itu Rasulullah menyuruh Saidina Uthman memberitahu umat Islam di situ bahawa kemenangan Allah semakin hampir dan tidak lagi perlu mengamalkan agama Islam secara rahsia.

Setelah selesai segala urusan, Saidina Uthman kembali semula dengan selamat biarpun terlewat selama 3 hari. Kaum Quraisy kemudian mengirim satu rombongan dipimpin oleh Suhail bin Amru. Suhail mengatakan kaum Quraisy bersetuju mengadakan perjanjian damai dengan beberapa syarat seperti yang telah kita ketahui.

Seterusnya, Saidina Ali bin Abu Talib meneruskan tugasnya sebagai penulis perjanjian antara pihak Rasulullah dengan kaum Quraisy. Di akhir perjanjian beliau menulis perkataan (sesuai dengan perintah Rasulullah): “Dipersetujui oleh Muhammad Rasulullah”

Melihat keadaan itu, Suhail terus bangkit dan berkata: “Kalau aku tahu bahawa engkau adalah urusan Allah, maka aku tidak memusuhi dan memerangi engkau. Namun demikian, tulislah namamu dan ayahmu.” Mendengar perkara itu, maka marahlah kaum muslimin kerana mereka merasakan perkara itu mencabar kemuliaan Rasulullah.

Melihat perkara itu, Rasulullah segera menenangkan mereka. Baginda menyuruh sepupunya, Ali supaya melakukan seperti yang di minta oleh Suhail. Namun, perkara itu tidaklah berapa difikirkan sangat berbanding dengan syarat perjanjian damai yang diilhat tidak menyebelahi umat Islam.

Dalam keadaan begini, datanglah Abu Jandal bin Suhail bin Amru dalam keadaan terikat kakinya. Beliau dapat melepaskan dirinya bagi berjumpa dengan saudara-saudara kaum muslimin yang lain. Tatkala melihat anaknya, Suhail terus memukulnya. Melihat keadaan itu, kaum muslimin menjadi sangat hiba lantas ada yang menangis.

Rasulullah kemudian menghampiri Abu Jundal lantas berkata: “Wahai Abu Jandal, bersabarlah, kerana Allah akan memberi jalan keluar bagimu serta orang-orang yang lemah yang senasib denganmu. Sesungguhnya kami telah membuat perjanjian dengan mereka dan kami sesekali tidak akan menyalahi perjanjian itu.” Kesedihan kaum muslimin bertambah dalam apabila melihat Abu Jandal dibawa pulang ke Mekah.

Begitulah serba sedikit mengenai kisah pejanjian Hudaibiyah yang mengandungi pelbagai pengajaran dan iktibar yang perlu kita ambil. Antara paling utama ialah bukti kebijaksanaan pemikiran Rasulullah dalam memandang kebaikan dan kelebihan perjanjian itu kepada umat Islam pada masa hadapan.

Ianya juga menjadi bukti betapa perancangan manusia tidak pernah melebihi daripada kebijaksanaan perancangan Allah SWT. Umat Islam pada masa itu merasakan perjanjian itu sangat berat sebelah. Namun perjanjian itulah akhirnya menjadi kunci kepada pembukaan Kota Mekah beberapa tahun kemudian.

Selain itu juga, kita dapat melihat betapa Rasulullah sangat pandai bermain politik dengan musuh Islam. Kita dapat lihat bagaimana Rasulullah boleh terima perkataan ‘Rasulullah’ tidak diltulis dalam surat perjanjian tersebut. Ianya tidaklah beberapa penting berbanding kepentingan perjanjian itu tercapai.

Terbayangkah kita jika Rasulullah tetap berkeras ingin perkataan itu ditulis, adakah perjanjian akan dicapai dengan baik? Bolehkah Kota Mekah dibuka selepas itu? Jawapannya semestinya tidak. Maha hebat perancangan yang telah Allah aturkan bagi RasulNya laksanakan.

Syarat perjanjian yang dilihat sangat berat sebelah sebenarnya mengandungi banyak hikmah yang tersembunyi. Rasulullah memandang tinggi kepentingan perjanjian tersebut. Antara kepentingan perjanjian itu ialah bagi memudahkan Rasulullah melaksanakan dakwah tanpa ancaman daripada kaum Musyrikin Mekah.

Ianya kerana pada masa itu, Madinah bukan sahaja mengalami ancaman musuh dari Mekah, malahan daripada Negara-negara lain seperti Parsi dan Rom. Gencatan masa selama 10 tahun boleh memberikan Rasulullah untuk menumpukan dakwah kepada kawasan-kawasan lain tanpa perlu risau ancaman musyrikin Mekah.

Selain itu, mereka juga boleh datang ke Mekah pada masa hadapan dengan lebih tenang tanpa ada ganguan daripada kaum musyrikin Mekah. Seterusnya dakwah boleh dilakukan dengan lebih bebas di Mekah seterusnya mengembangkan Islam di Mekah itu sendiri.

Sebagai konklusi terakhir, kita boleh melihat disini betapa perlunya kita meyakini apa yang telah diputuskan oleh pemimpin kita. Seterusnya bagaimana sebagai umat Muhammad, kita perlu mementingkan pendamaian kerana Islam bukanlah agama kekerasan. Islam menegakkan kebenaran dan menghapuskan kebatilan.

Akhirnya, jadikan sejarah sebagai pengajaran kepada kita kerana sejarah banyak memberi tunjuk ajar yang berguna kepada kita.sejarah bukan untuk disimpan dalam arkib, tetapi sejarah perlu dijadikan panduan dan pengajaran yang berguna kepada kita semua.

3 ulasan:

Ahmad Zulfadhli Zulkefli said...

dah lupe sejarah2 di zaman rasulullah nie.. hehe =)

psst: Hi! Salam ziarah. Jom xchange link & sila komen entri blog saya di http://putraalmaliki.via.my/ . TQ.

EPAL...NORFAEZAH MOHD NUR said...

assalamualaikum....

salam ziarah.... sejarah tntg perjanjian hudaibiyah itu mmg byk iktibar dan pedoman buat kita semua...terus mnjadi pegangn dan cara kita sehingga sekarng...
syukran kerana mengingtkan .......

Mohamad Khairul Dhamiri said...

perjanjian ni skali imbas berat sebelah,tp itu lah perkara yang penting ada pada seorang pemimpin iaitu fatonah...Nikah usia muda,apa komen anda?

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 .: Ahli Parlimen 2030 :.. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan