Jun 9, 2009

smile 09


Smile 09



Alhamdulillhah sudah seminggu program Surging With Motivation and Islamic Education(SMILE ’09) berlalu. Pelbagai pengalaman pahit manis suka dan duka telah pun ku lalui bersama sahabat-sahabat yang lain. Bagi diri ku sendiri,program ini banyak mengajar diriku ini perkara yang baru dan amat berguna untuk diriku sendiri. Antara yang paling mencabar aku telah dilantik sebagai pengarah ataupun ketua projek ini. Terlintas dihati kecilku ini,mampukah aku. Dengan rasa rendah diri,aku menerima taklifan ini. Mesyuarat di atur,pertemuan demi pertemuan dirancang. Ianya tidak lain untuk melicinkan lagi gerak kerja kami. Mujur sahabat-sahabat seperjuangan yang lain banyak membantu meringankan beban dibahuku ini.

Nabil dan Masturah yang banyak memberi idea dan pendapat, Izaty yang rajin membuat surat dan menghubungi sekolah,Redzuan dan Yana yang bersengkang mata nak menyiapkan banner, sijil, tag nama dan banyak lagi kerja-kerja yang lain serta tidak lupa pada timbalan pengarahku yang sangat aktif dan rajin ini, Erny yang banyak membantu aku dalam menjalankan tugas sebagai pengarah projek. Terdetik di hatiku ini,beruntungnya mendapat sahabat-sahabat yang macam ini.

Program bermula seperti yang dirancang dan berakhir tanpa sebarang masalah. Antara kenangan yang tidak dapat dilupakan oleh diriku ini adalah sewaktu slotku,aku hampir-hampir dibaling kerusi oleh seorang adik fasi. Terkejut sungguh pada waktu itu. Mujur sahabatku Farid sempat menghalang. Apapun aku tidak menyalahkan adik tersebut,mungkin slotku itu sangat mencabar keegoaan seorang manusia biasa. Kemudian sepanjang program itu juga,kami fasi-fasi yang terlibat menjadi semakin akrab. Saling tolong-menolong antara satu sama lain. Maklumlah ajk yang terlibat sedikit,hanya berjumlah 22 orang,namun itu tidak menghalang kami semua dari mencurahkan bakti kepada generasi muda yang amat kami kasihi dan sayangi.

Sepanjang program berlansung,aku lebih mengenali sahabat-sahabatku.
Dengan Sufi yang cool,Yana dengan Laptop dan kameranya,Erny yang ke hulu ke hilir, Arfah yang tak abih-abih menjerit akibat di usik, Redzuan dan Shahrudin dengan lawak selumbernya, Azwan, Asyraf, Fahima, Hidayah dan Najihah yang asyik bergambar dan paling penting Nabil dan Masturah yang tak henti-henti berceloteh. Kesianku tengok adik-adik yang kelihatan agak tertekan apabila abang Nabil mula bericara. Maklumlah,ketua disiplin katakan. Apapun bagiku,ini semua dilakukan untuk menyedarkan adik-adik sendiri. Bagiku adik-adik inilah generasi yang akan menggantikan tempat kami suatu masa nanti. Tak mustahil juga,adik-adik yang kami bentuk inilah yang akan memimpin masyarakat kelak. Amiinn..

Sepanjang program juga, aku bangga melihat yang memasak untuk kami semua adalah guru sekolah tersebut. Tidak pernah lagi sepanjang program yang ku lalui,perkara sebegini berlaku. Aku berasa sangat kagum melihat situasi begini. Terdetik dihatiku ini rasa cemburu melihat suasana begini. Betapa sayangnya cikgu-cikgu tersebut kepada anak murid mereka. Sanggup memasak untuk anak murid yang tersayang sekaligus merapatkan lagi hubungan mereka. Bukan setakat di dalam bilik darjah sahaja,bahkan semasa berada d luar bilik darjah.

Slot yang paling mencabar bagiku adalah kembara malam. Slot yang ingin melihat keberanian dan keyakinan adik-adik serta kerjasama sesama mereka dalam kumpulan. Pada masa yang sama,aktiviti ini juga menguji keberanian fasi-fasi kerana mereka terpaksa menjaga di checkpoint masing-masing dalam keadaan yang begitu gelap selama beberapa jam sehinggalah kumpulan adik-adik yang terakhir lepas dari tempat mereka. Teringat pada waktu itu, slot itu diadakan secara spontan bagi mengantikan slot malam kesenian hasil cetusan idea hasil perbincangan fasi-fasi dengan cikgu.

Tepat lepas sembahyang Isya’ dengan suasana malam yang sangat gelap, kami melepaskan adik-adik ke checkpoint yang telah ditetapkan. Ada adik-adik yang menggigil ketakutan ada ada juga yang tiada perasaan. Pada masa ini,aku kagum melihat keberanian dan sifat tanggungjawab sahabatku,Shahrudin. Secara berseorangan dalam keadaan yang gelap dan berlampu suluhkan hanset,dia berjalan kaki dari satu tempat ke satu tempat untuk melihat keadaan adik-adik dan fasi-fasi sampailah apabila kumpulan terakhir sampai ke sekolah. Bagiku,sikap tanggungjawab ini sangat baik. Teringat kisah khalifah Umar yang meronda pada waktu malam untuk melihat keadaan rakyatnya.

Akhir sekali,aku ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua sahabat yang telah bersusah payah melaksanakan amanah yang telah diberikan dengan sangat baik untuk menjayakan program kita ni. Terima kasih tidak terhingga kerana sudi mencuri sedikit masa untuk menjayakan program kita ini. Tanpa kalian,mustahhil program ini dapat dilaksanakn. Apa yang kita buat ini tidak lain hanyalah untuk mendapat keberkatan dan keredhaan dari pencipta kita sendiri Allah SWT. Selain itu, kita dapat membentuk generasi pelapis yang memahami Islam dengan lebih praktikal. Untuk akhirnya,maaf ku pohon andaikata sepanjang diri ini memegang taklifan sebagai pengarah banyak kekurangan dan kesilapan samada secara sengaja atau tidak sengaja. Seronok dapat bekerjasama dengan kalian. Harapanku semoga program mutiara ini dapat diteruskan lagi oleh kita semua pada masa hadapan dengan lebih hebat dan tersusun. Insyallah..

1 ulasan:

ain humairah said...

aiwah! tahniah to akmal n erny 4 d great effort n d best ever prgrm.. congrates! may Allah b;ess all of u, d committees members. wlupon akk bukan sape2 dlm pgrm ni, tp bile bace entry akmal ni seakan-akan akk bersama-sama dgn ntum mnjayakan pgrm ni. MasyaAllah hebatnya hati dan jiwa yg berukhwah keranaNYA..

mg Allah menganjari ntum selayaknya. dan smg hasil usaha trbiah ntum pd adik2 tu, adik2 tu nnti bakal mnjadi pewaris perjuangan Nabi saw kelak dan jd hebat cm ntum sume. thniah SMILE 09..

**maaf le lmbt reply. baru bace entry ni wlupon da berzaman akmal post.hehehe

~light of eyes~

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 .: Ahli Parlimen 2030 :.. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan