Oct 11, 2009

Mahasiswa Oh Mahasiwa


Mahasiswa merupakan satu kelompok yang berbeza berbanding dengan kelompok-kelompok yang lain seperti pekerja dan pelajar sekolah. Mahasiswa mempunyai kelebihan dari segi masa, tenaga, dan peluang mengkaji ilmu. Kesemua itu seharusnya digunakan sebaik mungkin oleh kelompok bergelar mahasiswa.

Perkataan mahasiswa merujuk pada satu kelompok pelajar yang berada di peringkat yang tinggi dalam sistem pendidikan formal sesebuah negara. Pengemblengan tenaga kelompok mahasiswa ini berteraskan daya keintelektualan yang bersifat idealis untuk mencapai matlamat yang digagaskan bersama, selaras dengan kedudukan mereka di puncak menara ilmu. Natijahnya, lahir satu arus gerakan yang sentiasa bersama dengan kebenaran (al-haq) dan sama sekali tidak bersekongkol dengan kebatilan hatta kelompok mereka ini dikenali sebagai independen Group. (Zuhdi b. Marzuki, 2002:th).

Profesor Feaur (Universiti Toronto) dalam bukunya The Conflict of Generation – The Charactor and Significance of Student Movement bahawa aktivisme mahasiswa lebih suatu pemberontakan dan kecenderungan ini lebih dilihat sebagai persoalan konflik antara generasi (generational conflict). Kondisi ini berlaku berpunca oleh kebencian kepada generasi lama yang sudah establish. Maka, mahasiswa dilihat sebagai pressure group yang anti-establisment. (Mohammad Abu Bakar, 1972:13).

Kisah perjuangan mahasiswa telah mendapat tempat dalam akhbar-akhbar luar negara. Kewujudan "Sudut Pidato" atau "Speaker Corner" pada 27hb. Mei, 1966 telah memberikan kesan yang besar dalam gerakan mahasiswa. Perisitiwa ini telah memberi erti yang besar dalam perjuangan mahasiswa Universiti Malaya kerana hampir semua demontrasi yang diadakan selepas tarikh tersebut (khususnya sebelum AUKU) bermula dengan perbahasan di sudut tersebut.

Di ‘Speaker Corner’ mahasiswa-mahasiswa bebas mengadakan dailog dan perbahasan mengenai sebarang masalah yang berlaku samada dalam kampus mahupun masyarakat sekitar. Selepas detik ini kegiatan mahasiswa semakin menonjol. Mereka mula membuat penentangan-penentangan terhadap kegiatan-kegiatan yang tidak diingini yang dilakukan oleh pihak pemerintah atau kuasa-kuasa luar negara. Penentangan ini dilakukan secara terbuka, iaitu dengan mengadakan simposium, debat ataupun berdemonstrasi.

Di AS, sebuah universiti di Evanston, Illinois berhak menjadi role-model terbaik untuk mendorong mahasiswa tempatan kita sekarang untuk menggunakan kehebatan mereka setinggi mungkin. Northwestern University merupakan universiti terbaik di AS dalam bidang kewartawanan. Universiti ini telah ditubuhkan Center on Wrongful Convictions hasil usahasama fakulti kewartawanan dan fakulti undang-undang universiti ini.

Tenaga kerja organisasi ini membariskan pelajar-pelajar kewartawanan dan perundangan dan dibantu oleh beberapa orang staf sepenuh masa yang merupakan pakar dalam pelbagai bidang perundangan sivil khususnya perundangan homisid. Organisasi ini turut disertai oleh sukarelawan dari seluruh pelusuk AS di samping menawarkan latihan kepada pelajar-pelajar kewartawanan atau undang-undang yang mempamerkan kecemerlangan akademik untuk membantu kelancaran program organisasi ini. Dengan bantuan kewangan yang mantap daripada syarikat-syarikat swasta dan derma ikhlas tahunan, organisasi ini telah berjaya menyelamatkan puluhan individu daripada menjalani hukuman mati atau penjara untuk jenayah yang tidak pernah mereka lakukan.

Kejayaan paling cemerlang organisasi ini adalah apabila mereka berjaya membuktikan Anthony Porter tidak bersalah atas dakwaan membunuh. Anthony Porter hanya 50 jam sebelum dihukum mati. Dalam tempoh sebegitu singkat, usaha kolektif organisasi ini telah berjaya mengumpulkan bukti-bukti yang kukuh bagi membebaskan beliau daripada semua tuduhan.

Kejayaan ini telah membuka peluang untuk siasatan lanjut yang akhirnya membuktikan korupsi polis Chicago yang telah memaksa pengakuan palsu seorang saksi palsu. Berkat usaha gigih mereka juga telah berjaya menemui pesalah sebenar yang berselindung di sebalik dakwaan palsu terhadap Anthony Porter disamping membantu beliau memfailkan saman terhadap polis Chicago atas dakwaan pemalsuan bukti dan korupsi.

Center on Wrongful Convictions ini merupakan satu insiatif mahasiswa Chicago ke arah menjamin keadilan sistem perundangan negeri Illinois. Jika mahasiswa di AS boleh melakukannya, apakah mustahil bagi pelajar-pelajar IPTA tempatan turut memiliki kaliber untuk melaksanakan program sebegini rupa di Malaysia?

Akhirnya setiap kelebihan yang dinikmati oleh mahasiswa seharusnya digunakan semaksimum mungkin. Mahasiswa sebagai kelompok yang berilmu dan bergelumang dalam dalam kelompok akademik, sewajarnya membentuk jati diri sebagai seorang pemimpin Negara di masa hadapan. Mahasiswa bukan seperti lembu yang hanya menjadi pak turut kepada tuannya. Mahasiswa seharusnya mempunyai satu pendirian yang utuh dan kukuh dalam diri masing-masing berdasarkan kedudukan mahasiswa yang intelek dan pengkaji ilmu.

*sumber diambil daripada beberapa artikel dan telah disunting oleh penulis. Sumber : http://idealis-mahasiswa.net/ - http://zainulfaqar.wordpress.com/

2 ulasan:

eeeda said...

Sebagai mahasiswa, patut rebut peluang yg ada...
Kalau dah mcm kami, keja sambil belajar...
Tak terkejar dibuatnya....

ninim said...

Kita punyai hak atas semua itu kerana kita bukan lagi kanak2 yang tidak tahu apa2..malah negara ini satu hari akan dipimpin oleh kita..berjuang kerana benar

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 .: Ahli Parlimen 2030 :.. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan