Oct 26, 2009

Tips Sebelum Menghadapi Peperiksaan

Salam perkongsian buat semua..
Sedar atau tidak, hendak atau tidak, demam peperiksaan semakin menghimpit kebanyakan pelajar. Mana tidaknya, hanya beberapa hari sahaja peperiksaan bakal menjelang. Bersedia atau tidak, kita tetap akan menghadapai hari tersebut.

Disini penulis ingin berkongsi sedikit ilmu startegi menghadapi peperiksaan hasil kajian daripada Dato’ Dr Mohd Fadzilah Kamsah, seorang pakar motivasi yang tidak asing lagi di Malaysia kini. Baiklah, persediaan yang perlu kita tekankan terbahagi kepada 3 aspek utama yakni persediaan Qalbi, persediaan ‘Aqli dan persediaan Jasadi.

Persediaan Qalbi banyak mempengaruhi persediaan ‘Aqli dan Jasadi. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud, “Andai hati Bani Adam ini tidak dikelilingi Syaitan, mereka mampu melihat kerajaan langit.” (Riwayat Imam Ahmad).

Oleh itu, sebagai pelajar muslim kita perlu berusaha menyediakan hati kita dengan memperbanyakkan amalan kepada Allah SWT. Selain itu, segala larangan dan perkara yang dibencinya seharusnya kita elak dan jauhkan. Hanya hati(Qalb) yang bersih sahaja mampu memudahkan pelajar muslim itu menerima petunjuk dan bimbingn daripada Allah SWT seterusnya mudah menerima ilmu.

Persediaan ‘Aqli pula penting bagi akal kita bergerak seiring dengan hati kita. Pertama kita perlu programkan otak kita bahawa peperiksaan ini ialah suatu yang positif. Mind setting sangat mempengaruhi kesungguhan dan usaha kita untuk mencapainya. Yakinlah bahawa peperiksaan itu bertujuan hendak meningkatkan prestasi kita dalam pelajaran.

Kita juga boleh melatih menjawab soalan seperti dalam peperiksaan sebenar. Kaedah ini merupakan strategi menghadapi peperiksaan dengan pelbagai jenis soalan. Kaedah ini bagi meyakinkan kita bahawa kita mampu menjawab pelbagai jenis soalan tanpa megira jenis soalan yang akan keluar. Ianya sekaligus akan menambahkan keyakinan kita dalam menjawab kertas pepriksaan sebenar nanti.

Persediaan Jasadi terbahagi kepada dua yakni kesihatan dan keselamatan. Kita semua maklum, otak yang cerdas lahir dari badan yang cergas dan sihat. Jadi bagaimana mungkin kita boleh menjawab peperiksaan dengan baik jika badan kita dalam keadaan lemah dan tidak sihat.

Islam sangat mementingkan kesihatan umatnya samada dari segi rohani dan jasad. Ini berdasarkan firman Allah SWT yang bermaksud, “Sesungguhnya orang yang paling baik yang kamu ambil bekerja ialah orang yang paling kuat lagi dapat dipercayai,” (Surah al-Qasas 28:26).

Sebagai pelajar, waktu tidur yang baik adalah antara 5-7 jam sehari. Kurang tidur akan menyebabkan badan menjadi lemah manakala lebih tidur tidak baik untuk kesihatan. Jika kita lihat pendekatan Imam Ghazali, beliau membahagikan masa sehariannya kepada 3 perkara iaitu 1/3 untuk belajar, 1/3 masa untuk rehat dan 1/3 lagi untuk memunajat kepada Allah SWT.

Selain itu juga, kita perlu menjaga pemakanan seharian kita. ianya berdasarkan firman Allah SWT yang bermaksud, “Makanlah daripada makanan yang baik yang telah kami berikan.” ( Baqarah 2 : 57).

Yang dimaksudkan dengan baik disini adalah dari segi sumbernya (halal), kualiti (zat), rasanya (enak dan lazat) dan bersih ( tidak membawa penyakit dan kemudaaratan). Makanan yang haram akan menggelapkan hati. Hati yang gelap tidak akan dimasuki oleh ilmu dan petunjuk yang bersifat cahaya yang suci.

Kita juga di galakkan bersukan bagi melancarkan aliran darah ke seluruh badan terutamanya organ-organ dan anggota badan yang diperlukan untuk belajar. Ingat!! Otak kita memerlukan oksigen dan glukosa untuk berfungsi dengan baik. Namun kita tidaklah perlu sampai meletihkan badan. Pendek kata kita hanya perlu beriadah sebanyak 20 minit sahaja dan tiga kali seminggu.

Kita juga perlu menjaga keselematan kita dengan sebaiknya. Jauhkan dari melakukan perkara yang boleh mendatangkan bahaya kepada diri kita. Kita pastinya tidak mahu mengambil peperiksaan di dalam wad hospital. Dalam musim peperiksaan ini, lebihkan masa anda di tempat belajar anda. Namun jangan dilupa kepada masa riadah kita. Oleh itu, persediaan holistik merupakan antara faktor penentu kejayaan seseorang pelajar cemerlang.

Akhirnya penulis ingin mengucapkan selamat menghadapi peperiksaan kepada para pembaca yang bakal menghadapi peperiksaan tidak lama lagi. Semoga peperiksaan kali ini dapat dihadapi dengan berjaya dan tenang. Insyallah..

1 ulasan:

ainmohd said...

owh incik akmal..thanx 4 da tips..
salam imtihan untuk kamu.

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 .: Ahli Parlimen 2030 :.. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan