Jun 13, 2009

sekadar lintasan mindaku..


Sesekali hatiku berbicara alangkah indahnya hidup ini jika menjadi seorang yang pandai dan bijak seperti Albert Enstein, kaya dan hidup mewah seperti Charles Wang, hebat seperti Muhammad Ali, dan seterusnya menjadi pemimpin yang hebat seperti Nelson Mandela. Nama aku akan diingati generasi akan datang meskipun jasadku sudah dimamah bumi. Namun, aku sedar, bukan mudah hendak menjadi seperti mereka. Ia memerlukan satu pengorbanan dan kesanggupan untuk mencapai semua itu.

Bagiku tokoh-tokoh tersebut tidak dapat dinafikan bahawa mereka semua hebat dan nama mereka kekal terpahat di dalam sejarah. Apa yang ingin ku bawa di sini ialah sekadar perkongsian kisah di sebalik kejayaan mereka yang bukanlah semudah yang disangka.

Albert Einstein ,sebagai seorang bayi,dia lambat bertutur dan sebagai seorang murid,dia tidak banyak belajar; banyak mengelamun,bertanya soalan-soalan yang pelik dan tidak masuk akal. Beliau kemudiaannya gagal dalam peperiksaan kemasukannya ke sekolah Politeknik Zurich di Switzerland. Namun akhirnya telah menjadi salah seorang ahli fizik yang hebat. Teori-teorinya telah mengubah pandangan manusia terhadap alam semesta. Antara teori termasyhur adalah teori relitivitinya.

Charles Wang seorang ketua Eksekutif Computer Associates(CA) amat menekankan konsep matlamat asal kepada sesuatu perkara. Dahulunya dia hanyalah seorang pelajar sederhana yang membenci nombor dan formula matematik. Namun pada tahun 1967, dia telah mendapat kelulusan dalam bidang matematik dari Koloj Queens, semasa berumur 23 tahun. Dia seorang yang sangat benci kepada perbelanjaan yang sia-sia dan sangat pandai menggunakan peluang di depan mata.

Muhammad Ali merupakan seorang mangsa penyakit “Parkinson’s Disease”, dan kini merupakan sumber ilham bagi jutaan orang kurang upaya. Selain itu juga, Helen Keller,seorang wanita yang kehilangan penglihatan, pendengaran dan kebolehan bertutur sebelum berusia dua tahun. Akhirnya bukan sahaja belajar membaca, menulis dan bertutur malah menjadi pengarang beberapa buah rencana, buku dan riwayat hidup.


Dan terakhir Nelson Mandela salah seorang tahanan politik yang terlama di dunia. Dipenjarakan selama lebih daripada suku abad. Akhirnya beliau menjadi presiden Afrika Selatan ketika berusia 76 tahun! Sungguhpun Mandela dilahirkan dalam keluarga diraja, beliau dibesarkan di sebuah kampung yang sangat dhaif serta kekurangan kemudahan asas.

Kesemua mereka bukanlah dilahirkan dalam keadaan senang dan selesa. Mereka berjaya hasil usaha gigih, semangat dan keinginan mereka yang sangat2 tinggi untuk berjaya. Ia bukanlah dengan angan-angan kosong,namun di terjemahkan dengan usaha mereka dan alhasil, nama mereka telah terpahat dalam sejarah dunia. Bagaimana pula dengan diri kita ini. Hm..mungkin kita memang hebat, tetapi kita yang tidak nampak ataupun tidak ada usaha kearah itu.

1 ulasan:

Khairunnisa said...

Mengorak langkah untuk menjulang Islam,
"Aku meragui, lantas aku berfikir. Aku berfikir lantas ku temui diri !" - Rene Descarte

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 .: Ahli Parlimen 2030 :.. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan