Jul 26, 2009

Sekadar Berkongsi


Salam perpaduan penulis ucapkan kepada semua pembaca yang di ingati sekalian. Aduh, sudah lama rasanya tidak menerbit artikel dek kerana sibuk dengan kerja-kerja yang perlu diselesaikan. Apapun kesempatan yang ada tetap akan penulis gunakan sebaik mungkin untuk berkongsi dengan pembaca sekalian.

Kali ini sekadar ingin berkongsi minat dalam Bola Sepak. Bukan apa, sukan ini mempunyai satu tarikan yang sangat kuat terutama bagi golongan lelaki. Sebagai kaum adam, pastinya sukan ini amat dekat dengan jiwa penulis. Walaupun tidak handal diatas padang, namun penulis tetap mempunyai sedikit sebanyak pengetahuan dalam bidang ini. Walaupun sinonim dengan golongan lelaki, namun golongan wanita juga kelihatan semakin ramai yang berkecimpung dalam sukan ini. Tidak mengapalah asalkan ia untuk tujuan yang baik dan menyihatkan badan.

Penulis tertarik dengan perkembangan Kelab Terkaya Dunia kini yakni Real Madrid yang mampu menongkah arus memecah rekod dunia dalam membeli pemain baru. Dalam keadaan ekonomi dunia yang semakin meruncing, kelab ini mampu membelanjakan sekitar 230juta Euro untuk membeli pemain baru mereka. Terfikir juga, jika duit ini diberikan kepada rakyat yang miskin, pastinya is mampu memberi manfaat yang sangat baik kepada mereka. Tetapi inilah realiti dunia modenkini. Wang mampu membeli apa sahaja untuk kepentingan diri.

Itu kisah di Sepanyol. Kelab di Liga Perdana Barclays juga tidak ketinggalan dalam berbelanja membeli pemain baru. Paling mengejutkan adalah apabila kelab pertengahan liga Manchester City berjaya mendapatkan beberapa bintang baru kedalam skuad mereka. Antaranya 2 bintang baru yakni Adebayor dari Arsenal serta Carlos Teves. Kedua pemain ini merupakan antara pemain yang berprofil tinggi di Liga Perdana. Pastinya menarik untuk melihat bagaimana pencapaian kelab ini pada musim hadapan.

Tidak kisahlah apapun yang terjadi kepada dunia bola sepak kini, bagi penulis tidak penting siapa yang bermain untuk siapa. Untuk menjadi juara, sesuatu kelab itu perlu mempunyai etika permainan yang berdisplin dan baik. Jika dilihat realiti, Greece juara Eropah telah memenangi kejuaraan Eropah tanpa pemain bintang dalam skuad mereka. Amerika Syarikat baru-baru ini juga telah berjaya melangkah ke Final Piala Confenderasi dengan menewaskan Juara Eropah 2008 Sepanyol diperingkat separuh akhir.

Akhirnya, bola sepak hanya dilihat sebagai salah satu daripada permainan berprofil tinggi didunia ini. Namun jika dilihat secara positif, ia mempunyai beberapa nilai yang boleh diambil untuk dijadikan pengajaran dalam kehidupan. Antaranya teamwork, jalankan amanah masing-masing, ikut arahan ketua, dan semangat ingin menang.

*Tulisan ini sekadar untuk berkongsi minat dan pendapat penulis secara umum.

0 ulasan:

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 .: Ahli Parlimen 2030 :.. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan