Jul 27, 2009

Siapakah Ahlun Najat?


Setiap daripada kita pastinya inginkan kehidupan yang bahagia samada didunia mahupun diakhirat. Itu adalah fitrah yang dianugerahkan Allah kepada makhluk ciptaannya. Wasiat Imam Ghazali:

Ahlun Najat iaitu orang-orang yang selamat. Mereka hanya menunaikan amalan-amalan yang wajib dan meninggalkan segala larangan Allah. Hanya itu yang mereka kerjakan, tidak lebih dan tidak pula kurang.

Siapakah Ahlun Najat ini?

Mereka adalah orang-orang yang selamat dan bahagia dengan jaminan Rasulullah SAW. Mereka disenaraikan sebagai golongan ini dek kerana Allah akan menghapuskan segala kesalahan dan dosa-dosa kecil mereka disebabkan segala amalan fardu yang mereka lakukan dan mereka tidak melakukan segala dosa yang besar.

Golongan Ahlun Najat mempunyai ciri-ciri berikut:

1) Berilmu
Berpengetahuan luas dan bijaksana. Bertindak berlandaskan Al-Quran dan as-Sunnah. Mereka juga dapat memberi alasan munasabah dan bukti yang sesuai dalam apa yang mereka lakukan.

2) Rasional
Boleh berfikir berdasarkan alasan dan bkti yang nyata. Mereka boleh membuat pertimbangan, keputusan dan tindakan yang tepat berlandaskan ilmu naqli dan aqli.

3) Pintar dan cerdas
Pintar, cerdas dan berkemampuan dalam memahami serta mengamalkan sesuatu dengan cepat dan tepat. Mereka berpengetahuan dengan yakin dan berpengalaman yang membolehkan seseorang menjelas dan mengamalkan prinsip dan asas-asas Islam.

4) Bercakap benar
Melahirkan kata-kata yang bernas, betul dan jitu serta bertepatan dengan prinsip-prinsip Islam secara berhikmah untuk faedah semua.

5) Menegakkan kebenaran.
Yakin dan berpegang teguh kepada kebenaran serta sentiasa menegakkan kebenaran dengan hikmah. Soeharto pernah berkata “kita perlu berani menyatakan yang benar itu benar, yang salah itu salah”. Saidina umar juga berpesan “kebenaran tidak ditakuti oleh sebarang ujian”.

6) Bersyukur
Perasaan, ucapan dan kelakuan yang dilahirkan dengan ikhlas terhadap segala nikmat kurniaan Allah SWT, sabar dan reda menerima ketentuan dan dugaanNya serta berterima kasih terhadap sumbangan dan khidmat bakti yang diperolehinya.

7) Takutkan Allah
Perasaan takut dan kagum akan kehebatan Allah SWT yang mendorong seseorang melakukan ketaatan dan meninggalkan laranganNya.

*sumber dipetik dari buku KECENDEKIAWAN IMAM GHAZALI

0 ulasan:

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 .: Ahli Parlimen 2030 :.. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan