Jul 30, 2009

Kagumnya..


Salam pertemuan penulis ucapkan kepada semua pembaca yang diingati sekalian. Pertama sekali penulis ingin merakamkan setinggi penghargaan kepada semua yang sudi menjengah blog ini. Tiada kata yang mampu diungkapkan melainkan ucapan setinggi penghargaan kepada kalian semua. Apapun penulis doakan agar semuanya berada dalam keadaan sihat sejahtera. Maklumlah Malaysia sekarang ini dilanda tsunami H1N1 yang telah mengorbankan banyak nyawa di seluruh dunia sekarang.

Artikel kali ini ingin menyentuh tentang kehebatan manusia yang mana kita semua mungkin tidak beberapa sedar atau tidak perasan. Teringat kembali pada zaman persekolahan dahulu ketika menjawab mengenai soalan yang sebegini,antara jawapan yang diberi adalah manusia mampu mengingat 10 no kad pengenalan dalam masa 10 saat!! Penulis berasa sangat takjub ketika itu kerana sebegitu kuatnya ingatan yang telah dikurniakan kepada manusia.

Antara kekuatan utama manusia adalah akalnya. Akal merupakan anugerah yang tidak ternilai. Jika diguna dengan sebaiknya,tidak mustahil seseorang itu mampu untuk menguasai dunia. Lihat sahaja bagaimana pemimpin kita memimpin kita. Mereka bukan calang-calang orang. Mereka mempunyai idea yang tersendiri yang mampu untuk menerajui kepimpinan Negara dengan berkesan.

Jika kita melihat sendiri kehebatan kekasih Allah yakni Nabi kita, Muhammad SAW. Tidak terfikirkah kita bagaimana Baginda mampu melahirkan satu tamadun yang mampu menguasai 2/3 dunia. Ia bermula di satu tempat yang kering-kontang. Dihimpit oleh dua kuasa besar ketika itu yakni Rom dan Parsi. Namun baginda mampu untuk terus mengembangkan agama Islam sehingga ke hari ini. Jika kita melihat tamadun lain, kesemuanya memerlukan sekurang-kurangnya air untuk memulakan sesuatu tamadun yang berjaya dan tahan lama. Namun ia amat berbeza dengan tamadun Islam. Sangat hebat dan memukau!!

Kemudian lihat sahaja bagaimana bekas Perdana Menteri keempat kita,Tun Dr Mahathir memimpin Negara kita menghadapi kemelesetan ekonomi pada lewat 90-an. Tanpa mempedulikan tekanan antarabangsa, Tun telah membuat tambatan wang ringgit dimana pada masa itu keputusan yang dibuat adalah kurang popular. Ramai yang mempertikaikan idea tersebut. Namun hasilnya Malaysia mampu untuk menghadapi tekanan ekonomi tersebut.

Seterusnya bagaimana para saintis dulu mampu untuk membina pelbagai teknologi baharu untuk diguna pakai oleh generasi moden sekarang. Jika dahulu kenderaan rasmi adalah binatang yang mungkin mengambil masa berhari untuk sampai ke suatu destinasi. Sekarang kenderaan kita merupakan sebuah mesin yang mampu bergerak sehingga selaju 300km/j di litar Sepang. Dan tidak mustahil pada masa hadapan kenderaan kita adalah jet yang mampu capai ke bulan dalam masa beberapa minit sahaja. Teknologi sekarang terlalu laju untuk dikejar.

Akhirnya cukuplah sekadar ini perkongsian penulis. Mungkin pembaca sekalian ada pendapat yang berbeza dengan penulis. Apapun penulis sentiasa berharap agar penulis boleh menjadi orang yang hebat jugak di satu masa nanti. Insyallah..mungkin tidaklah sehebat yang diatas,namun hebat disisi Allah SWT. Dan tidak mustahil juga ada dikalangan pembaca suatu hari nanti akan menjadi orang yang hebat. Aminn…

0 ulasan:

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 .: Ahli Parlimen 2030 :.. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan