Aug 1, 2009

Pengalaman Sebulan di UM


Kali ini sekadar ingin berkongsi pengalamanku sepanjang berada di UM. Sedar tidak sedar sudah segenap sebulan aku dan rakan-rakanku berada di UM. Oh! Ianya sangat-sangat berharga bagiku. Bermula dengan perkenalan kepada rakan daripada bangsa lain sehinggalah belajar dengan pelajar internasional di bilik kuliah. Semuanya memberi seribu satu makna bagiku. Ianya sungguh seronok dan menarik.

Bermula dengan Minggu Haluan Siswa (MHS), kami sebagai pelajar baru diberi pendedahan tentang suasana baru UM. Antara pertemuan yang menarik bagiku adalah semasa sesi suaikenal dengan MPMUM. Mereka sangat mesra dan nampak sangat berketerampilan terutama YDP kita, abang Ridhuan. Kelihatan sangat bersemangat sekali. Apapun terasa terkilan kerana tidak sempat untuk diadakan taklimat tentang AUKU pada masa itu. Ada masalah agaknya, tidak mengapalah. (Tapi kalau kami mahasiswa baru buat masalah jangan marah yea ^-^)

Setelah selesai MHS, bermulalah pengembaraan kami mahasiswa baru di universiti tertua ini. Dalam hati terdetik juga rasa bangga dan terharu kerana tercapai juga hasratku ketika disekolah menengah dulu untuk memasuki Universiti Malaya ini. Bagiku universiti ini mempunyai tarikannya yang tersendiri. Ramai pemimpin yang lahir hasil dari universiti ini. Tidak mustahil dalam kalangan banyak-banyk sahabat yang baru ku kenal ini, bakal menjadi pemimpin Malaysia suatu hari nanti, Aminn..


Ketika memasuki ke Akademi, kami pelajar baru dibahagikan kepada jabatan masing-masing berdasarkan pilihan masing-masing. Ketika inilah berlaku krisis dalaman dalam diriku. Jabatan manakah yang ingin kupilih. Niat asalnya ingin mengambil Undang-undang,namun terasa akan timbul masalah lain pula yang bakal kuhadapi. Jadi dengan tekad yang yakin, aku membuat keputusan untuk mengambil Jabatan Sains Politik Islam. Jabatan yang sangat pelik jika didengar namun sungguh menarik pembelajarannya. Meungkin jika ditanya prospek kerjaya, aku tidak mampu untuk menjawab dengan yakin. Kerana bagiku apa yang penting adalah ilmu yang ingin kutuntut itu. Bila ilmu dah ada, insyallah kerjaya itu aakan datang sendiri.

Hari ketiga bermulalah kuliah kami secara rasmi di Akademi Pengajian Islam sebagai pelajar baru. Ketika bermula kuliah pelbagai masalah yang timbul. Dari masalah hendak mencari bilik kuliah sehinggalah hendak mencari tandas. Semuanya sangat asing bagi kami. Mujur senior kami sempoi-sempoi belaka. Mudah bagi kami untuk meneruskan pembelajaran disitu sebagai keluarga baru mereka. Kawasan Akademi pun tidaklah begitu rumit reka bentuknya. Hanya ada empat blok utama. Memudahkan lagi bagi kami untuk menyesuaikan diri di sini.

Kuliah pun bermula. Dengan penuh semangat aku memulakan kuliah ku di APIUM. Minggu pertama terasa begitu janggal sekali. Tidak tahu apa itu kelas tutorial, jadual yang masih kelam-kabut dan sebagainya. Suasana belajar di UMKL sangat berbeza dengan suasana di UM Nilampuri. Di Nilampuri dahulu kami dibahagi mengikut kumpulan dan jadual kami telah diatur. Namun di UMKL kami terpaksa membuatnya secara sendiri mengikut aturan yang telah disusun oleh jabatan masing-masing. Inilah gaya U kata kawanku kepadaku. Walaupun terasa janggal namun seronok juga bila difikir. Beginilah gaya Profesional dan matang. Semuanya diatur oleh diri kita sendiri.

Sibuk dengan Akademi, tidak dilupakan juga dengan kolej kediamanku. Kolej Kediaman Raja Dr Nazrin Shah atau nama lain KK12. Kolej ini adalah antara kolej yang terbesar kapasiti penghuninya di UM. Kolejku ini sangat selesa dan menyediakan banyak kemudahan bagi penghuni kolej. Terasa bertuah dapat menetap disini. Apapun untuk menetap di Kolej, kami perlu aktif dengan aktiviti kolej. Disini bermulalah ‘Sindrom Stay Kolej’. Apa sahaja aktiviti yang disertai didasari dengan niat untuk stay kolej. Bukanlah tidak setuju dengan perkara ini, namun kelihatan seperti orang yang menyertai program tidak Ikhlas. Ia didasari dengan niat semata-mata hanya untuk stay kolej. Sepatutnya apa sahaja yang kita buat perlu Ikhlas. Barulah apa yang dilakukan berbaloi. Apapun perkara ini untuk kebaikan pelajar itu sendiri.

UM banyak menganjurkan aktiviti yang menarik dan bermanfaat untuk pelajarnya. Antara yang menarik bagiku adalah Minggu Promo Kelab dan Persatuan UM pada 28-31 haribulan Julai yang baru melabuhkan tirainya pada hari Jumaat tadi. Minggu ini semua kelab dan persatuan bertungkus lumus menarik pelajar baru untuk menyertai kelab mereka. Antara yang menarik perhatianku adalah Persatuan Anak Negeri. Rupanya persatuan anak negeri ini menerima ahli tanpa mengira asal negeri ahli tersebut. Asalkan berminat untuk menyertai mereka. Bagiku ini satu perkembangan yang menarik untuk diikuti

Akhirnya pada bulan Ogos nanti akan diadakan FESKUM’09. Ia bagi meraikan graduan yang telah menamatkan pembelajaran mereka di University ini. Semestinya pada masa ini akan terlihatlah kuntuman senyuman yang mengukir disekitar Dewan Tunku Chanselor. Semestinya suasana pada masa itu sangat meriah dan ceria. Pelbagai aktiviti yang akan dijalankan. Bagi memeriahkan lagi suasana FESKUM, pelbagai pihak akan membuka gerai untuk menjual barang masing-masing. Tidak sabar rasanya untuk merasai suasana tersebut. Mesti menarik dan seronok untuk diikut.

0 ulasan:

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 .: Ahli Parlimen 2030 :.. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan