Aug 2, 2009

Hari Pahlawan..Hari memperingati pejuang ulama kita


Hari Pahlawan yang disambut setiap hujung bulan Julai diadakan bagi memperingati jasa pahlawan Negara kita. Setiap tahun Perdana menteri kita akan melakukan istiadat upacara mengalungkan bunga didepan tugu Negara. Ianya didasari dengan istiadat tentera. Selain itu juga akan diadakan acara-acara lain seperti penyampaian pingat kepada para parajurit Negara.

Apa yang penulis ingin lontarkan disini adalah mengapa hanya parajurit Negara sahaja yang diraikan. Sedangkan jika kita melihat sejarah lampau, ulama kita merupakan tulang belakang dalam menggerakkan kemerdekaan Negara kita ini. Jasa mereka sangat banyak untuk diungkap. Namun apa yang kita telah buat untuk mengenang jasa mereka? Jika dilihat dalam buku teks sejarah kita sendiri, perjuangan mereka seolah-olah sangat sedikit. Sedangkan jasa mereka sangat banyak.


Bukanlah hendak menafikan perjuangan parajurit kita ni. Hanya sekadar ingin mengajak kita semua untuk menilai kembali sejauh manakah penghargaan kita terhadap ulama kita. Kita semua tahu, ulama adalah warisan para Nabi. Kita perlu menghormati dan menyayangi mereka. Tanda kita menghargai mereka. Darjat mereka sangat mulia disisi Allah SWT kerana ilmu dan rapatnya mereka dengan Allah SWT. Hendak dibandingkan dengan kita, apalah sangat.

Perjuangan mereka bersandarkan kefahaman yang satu. Ingin menentang kebatilan dan menegakkan kebenaran diatas muka bumi ini. Mereka tidak mengharapkan balasan duniawi. Hal ini kerana mereka tahu kenapa mereka melakukan perkara tersebut. Ilmu mereka bukan setakat dalam buku sahaja, tetapi dibuktikan dengan perjuangan mereka.

Antara ulama yang berani menegakkan kebenaran adalah seperti Haji Abdurrahman Limbong, Tok Janggut, Mat Salleh dan sebagainya. Abdurrahman Limbong berjuang dengan mengatakan tanah adalah hak Allah. Akhirnya dia dibuang ke Mekah. Paling menyayat hati adalah bagaimana Tok Janggut bukan sahaja dibunuh, bahkan mayatnya di arak tanda kemenangan British menghapuskan seorang pemberontak.

Itu baru sekelumit daripada perjuangan ulama kita. Perjuangan mereka sangat panjang dan berduri. Mereka berjuang sejak Melaka dijajah lagi sehinggalah tanah air kita merdeka. Akhirnya semoga roh mereka dicucuri rahmat. Sebelum berundur, marilah kita sama2 menyedahkan Al-Fatihah kepada semua pejuang yang telah mengorbankan mereka diri mereka demi kebenaran dan generasi selepas mereka. AL-FATIHAH..

0 ulasan:

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 .: Ahli Parlimen 2030 :.. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan