Aug 4, 2009

Bangkitlah Wahai Pemuda Islam!!


“Berikan aku 100 orang lelaki tua, nescaya aku akan mampu menggoncangkan sebuah bukit, berikan aku 10 orang pemuda, nescaya akan aku goncangkan dunia ini” –Soekarno-

Berdasarkan kata Bung Karno diatas, dapat kita perhatikan bagaimana tingginya pandangan beliau terhadap anak muda. Agak-agak kenapa agaknya beliau berpendapat sedemikian. Jika diperhatikan sedalam-dalamnya, tidak dapat dinafikan anak muda sangat memainkan peranan penting dalam mengubah keadaan dunia baik dalam politik mahupun sosial.

Sejarah Islam sendiri banyak merakamkan kejayaan pemuda Islam. Antara paling terkenal adalah kejayaan Sultan Muhammad Bin Murad dalam menakluk Kota Konstantinopel dari tangan orang Kristian. Usia baginda pada masa itu baru 23 tahun. Berkat usaha dan doa yang berterusan, baginda berjaya menawan kota tersebut. Empayar Islam menjadi bertambah luas dan kehebatan Islam terserlah dengan begitu masyhur sekali ketika itu.

Namun jika kita lihat kini, pemuda Islam kita semakin lesu dan tidak bermaya dalam menghadapi cabaran dan mehnah kehidupan. Tidak banyak yang boleh dibanggakan dengan pemuda Islam sekarang. Masing-masing tenggelam dibawa arus dunia tanpa sempadan. Mengapakah perkara sebegini boleh terjadi? Salah ibu bapa, masyarakat atau diri pemuda itu sendiri?

Ingatlah, jika kita masih ingin mencari kesalahan ini kesalahan siapa, pastinya kita akan saling tuduh menuduh antara satu sama lain. Jalan penyelesaian akan semakin jauh dari kita. Bahkan kita akan semakin berpecah dan ia semestinya menggembirakan musuh kita. Sekarang ini merupakan masa untuk kita semua memuhasabah diri dan bersatu untuk membina kembali kekuatan.

Sedarlah!! Pemuda merupakan tiang dan nadi yang penting untuk agama dan Negara. Jika generasi pemuda kita rosak akhlak dan sahsiahnya, nescaya generasi pemuda kita selepas ini akan bertambah teruk akhlaknya. Sebelum ia menjadi satu masalah yang berlarutan, marilah kita bersama-sama mencegahnya. Kita perlu membentuk diri bagi menjadi pemuda yang kuat dan mampu untuk menakluk dunia ini dengan tangan kita sendiri. Dunia ini tiada apa yang mustahil jika kita berusaha dengan bersungguh-sungguh.

Akhirnya, penulis menyeru kepada semua pemuda dan diri sendiri untuk menjadi pemuda Islam yang kuat dan cekal dalam menghadapi cabaran duniakini. Tidak mustahil kita semua mampu untuk menjadi hebat seperti Sultan Muhammad al-Fateh bahkan boleh menjadi lebih hebat lagi. Bukan sahaja kita mampu untuk menawan Amerika Syarikat, bahkan mengulangi pencapaian memimpin 2/3 mukabumi ini. Ianya tidak lain hanya untuk agama tercinta kita sendiri yakni Islam. Semoga dengan menjadi hebat, kita mampu meninggikan kalimah syahadah itu sendiri di atas muka bumi ini. Amin..

0 ulasan:

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 .: Ahli Parlimen 2030 :.. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan