Aug 16, 2009

Perkongsian bersama...

“Akmal kau amik kos apa ye?” Tanya seorang sahabatku. Lantas aku memberitahunya aku mengambil siasah syariah ataupun lebih mudah lagi sains politik Islam. Hampir kesemua sahabatku dari fakulti lain tidak mengetahui tentang kos ini. Ianya amat asing bagi mereka.

Ada juga yang bertanya, prospek kerja yang boleh aku ceburi selepas habis belajar. Namun aku hanya mampu tersenyum. Kerana bagiku jawapan itu tiada padaku. Yang aku sematkan dalam diri ini, ilmu itu lagi penting dari prospek kerjaya. Yakin dan percayalah apabila kita mempunyai banyak ilmu, nescaya peluang bekerja itu akan mengekori kita. Itu adalah prinsip yang akan ku pegang sampai bila-bila

Seterusnya ada yang bertanya, seronok ke belajar politik ni. Memang minat politik ke? Secara jujurnya aku tiada jawapan yang khusus untuk soalan ini. Bagiku perkara minat ini sangat universal dan subjektif. Apa yang menyebabkan aku mengambil kos ini adalah kerana politik ini agak terbuka dan sentiasa mengikut peredaran zaman. Ianya tak sempit untuk satu-satu masa sahaja. Pastinya ianya sangat seronok untuk dipelajari. Boleh membuka minda kita semua untuk berfikir mengikut peredaran zaman.

Apakah itu Politik? Pendapatku secara peribadi politik ini adalah melibatkan kuasa. Kenapa kita perlu merebut kuasa ini? Ianya bagi kita menjaga kuasa itu agar ia diguna dengan baik. Jika kita lihat kembali sirah Rasulullah SAW, Baginda berhijrah ke Yathrib kerana penduduk disana mengiktiraf kuasa Baginda sebagai ketua.

Kemudiannya dengan kuasa yang diiktiraf, Baginda menukar nama Yathrib kepada Madinah Munawwarah. Baginda juga membuat perlembagaan pertama didunia dimana ianya perlembagaan pertama didunia. Perlembagaan tersebut sekaligus mengiktiraf semua hak dan kedudukan penduduk di Madinah pada ketika itu.

Ada pendapat yang mengatakan politik ini adalah peperangan. Bezanya ianya tidak melibatkan pertumpahan darah. Politik juga akan menyebabkan kita dibunuh berkali-kali oleh musuh kita. Politik juga dikatakan peperangan abad moden oleh sesetengah ahli akademik. Jadi ianya terpulang pada kita untuk membuat tafsiran tentang politik itu sendiri.

Rasanya cukuplah setakat ini sahaja perkongsianku mengenai kos yang aku ambil di UM ini. Walaupun perkongsian ini tidaklah seberapa, harapnya ia dapat menerangkan sedikit sebanyak pendapatku dengan pembaca sekalian. Mungkin pembaca ada pendapat yang lain mengenai politik. Terpulang kerana ianya bergantung pada diri masing-masing. Sekian…

0 ulasan:

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 .: Ahli Parlimen 2030 :.. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan