Aug 25, 2009

Salam Ramadhan


Salam Ramadhan Karem diucapkan kepada semua pembaca yang dirahmati Allah sekalian. Alhamdulillah, setinggi kesyukuran diucapkan kepada pencipta kita, Allah SWT kerana kita semua masih diberi peluang melalui bulan mulia ini. Sedar atau tidak, sudah beberapa hari kita berpuasa. Pastinya kita sudah boleh membiasakan diri berpuasa dan pada masa yang sama kita melaksanakan tanggungjawab kehidupan kita seperti biasa.

Bulan puasa sangat mencabar nafsu kita sebagai makhluk bergelar manusia. Kita tidak dibenarkan sama sekali makan dan minum disiang hari selama 30 hari berturut-turut. Pastinya sesiapa yang lemah imannya akan kecundang dalam melaksanakan ibadah tersebut. Moga-moga kita semua terhindar dari golongan tersebut.

Bulan ini juga bulan yang sangat menduga nafsu kita. Kita di uji dengan pelbagai ujian. Antaranya ketika hendak berbuka puasa. Nafsu lapar kita akan mendorong kita untuk membeli pelbagai jenis juadah yang dilihat sedap pada mata kita. Tambah dengan keadaan bazar ramadhan yang menyediakan pelbagai jenis juadah. Pastinya mata kita akan menjadi rambang dalam membuat pilihan.

Akhirnya, penulis berharap semoga puasa kita kali ini dapat membentuk jati diri kita sebagai seorang muslim sejati. Gunakan peluang yang ada untuk kita mendekatkan diri dengan Allah SWT. Janganlah kita semua mensia-siakan bulan yang penuh hikmah dan rahmat ini.

0 ulasan:

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 .: Ahli Parlimen 2030 :.. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan