May 13, 2010

Rahsia Hati Ibu



"Selamat hari ibu" - Ucapan yang selalu diungkapkan oleh semua insan yang begelar anak. Ucapan yang menjadi tanda penghargaan di atas jasa dan pengorbanan seorang ibu. Ibu yang melahirkan dan membesarkan kita dengan limpahan kasih sayang.

Ucapan yang bukan sekadar ucapan. Bahkan sebungkus hadiah, sekuntum bunga, sehelai pakaian menjadi hadiah untuk hari ibu. Walau pada hakikatnya, seorang ibu sedikitpun tidak mengharapkan apa-apa balasan dari anaknya.

Dihati mereka, cukup dengan melihat kebahagiaan dan kejayaan yang dimiliki oleh anak-anaknya. Mungkin sedikit harapan di hatinya, pada usia tua, mereka tidak diabaikan. Mengharapkan sisa-sisa hidup mereka tidak dihabiskan di rumah orang-orang tua.


Anak. Tidak pernah tahu isi hati seorang ibu. Sulit membaca isi hati seorang ibu. Hati yang penuh dengan kasih sayang yang terlalu dalam untuk anaknya. Sehingga kasih sayangnya diyakini sampai ke syurga.

Sangat sulit untuk memahami hatinya. Sehingga setiap senyuman memberi seribu erti. Setiap titisan air matanya memberi tanda seribu rahsia. Kemarahannya memberi seribu makna yang tersembunyi.

Anak hanya mampu menduga apa yang terbuku dihati seorang ibu. Namun, tidak pernah mampu untuk memahami sebenar-benarnya perasaan seorang ibu. Sukar untuk seorang ibu meluahkan apa yang terpedam di lubuk hatinya.

Setiap kasihnya perlu dirasai. Setiap katanya perlu dihayati. Setiap nasihatnya perlu didengari. Jangan tersalah kata dan laku. Hatinya mudah terusik. Namun, hatinya juga mudah membisikkan kata maaf.

Selagi masih ada waktu, selagi denyutan nadinya tidak terhenti, hargailah kehadirannya. Satu kucupan sayang untukmu pada hari ibu. Terima Kasih yang tiada terhingga.

2 ulasan:

Zoelhilmi said...

Sangat bersetuju.
Jagalah hatinya dan kebajikan mereka sementara kita masih ada masa.

Aku, Dunia & Motivasi
Zoelhilmi

hans said...

hari2 hari ibu

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 .: Ahli Parlimen 2030 :.. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan