May 19, 2011

Tempat Menarik Untuk Di Lawati :)


Hidup ini sangat singkat. Tiada siapa yang tahu bila kita akan menemui ajal kita. Pernah terjadi cucu dahulu meninggal dunia sebelum atuk dan neneknya. Murid meninggal sebelum gurunya. Jadi, di sini adalah beberapa penyenaraian tempat yang di sediakan oleh U.S News untuk anda lawati.

Senarai ini mungkin dikatakan tidak adil. Pemilihan sebenar ini antaranya adalah berasaskan fenomena saintifik, dianggap rumah organisma hidup dan ada dia antaranya adalah merupakan 7 Wonder Place in The World. Semuanya tentang apa yang dikatakan menggembirakan mata itu.

Di sini beberapa senarai World' Prettiest Places.

Plitvice Lakes National Park


Sebahagian besar pelancong dari Amerika Syarikat mungkin tidak mengetahuinya, dan mungkin itu membuat ia malah lebih berharga. Gua batu kapur Plitvice Lakes National Park membuat airnya iaitu 16 tasik-tasiknya dan tujahan air terjun berkilauan mencerminkan mata hitam pintar firus, perak dan hijau.

Kita boleh melihat satu pemandangan yang lebih baik. Melalui kecantikan tasik-tasik, anda akan menemui satu lingkaran lorong pejalan kaki papan kayu berserak sepanjang. Tetapi ketahuilah tiada musim paling teruk atau terbaik untuk menghentikan tapak ini dalam Croatia.

Ais yang memutih mengubah kawasan menjadi taman kayangan musim sejuk; dalam musim panas pokok-pokok di sekeliling meninggikan warna-warna air tasik. Kebiasaannya ia menerima kunjungan tanpa henti terutamanya pada bulan Julai dan Ogos.

TAJ MAHAL


Membentuk daripada batu pasir merah dan marmar putih , dan berkilau dengan kilauan batu-batu separa bernilai, makam India northeastern ini telah menjelaskan penyenaraian kami. Frommer berkata, "Ia bukan sahaja simetri yang sempurna, kilauan halus, pecahan-pecahan bagus, atau sisik jarang yang membuatkan kami menghormati Taj Mahal. Ia juga setiap inci tudung perincian indah itu marmar yang menjustifikasikan ia sebagai keajaiban dunia."

Latar belakang sejarahnya juga menyuap kekaguman kami: Ia telah dibina menjelang satu abad ke-17 oleh Maharaja Mughal sempena mengingati isteri kesayangannya, Mumtaz Mahal. Anda boleh mempertimbangkan untuk merancang satu perjalanan ke sana antara Oktober dan Mac untuk melihat kubahnya, kamar-kamar dan menara dengan sangat cantik dengan cuaca agak lebih sejuk untuk berjalan sekitar.

The Great Barrier Reef


Pulau-pulau cantik Australia, teluk dan sistem terumbu karang the Great Barrier Reef sangat hebat dalam skop dan visual. Malah, penutup terumbu ini lebih dari mana-mana penyenaraian lain pada senarai kami yang mempunyai keluasan kira-kira 135,000 batu persegi.

Ia juga satu-satunya benda hidup yang dapat dilihat dari angkasa lepas. Semua pasti dapat melihat sebahagian kecil gergasi yang begini cantik disilaukan oleh perairan akuamarinnya dan pantai-pantai berbentuk sarang lebah dari atas lautan.

Malah lebih kecantikan menunggu anda di bawah permukaan air: satu mez lebih daripada 2,900 terumbu karang hebat dan kehidupan laut tidak terhingga banyaknya. Datanglah kesini hanya dari pantai itu Queensland antara Jun dan Oktober, supaya anda boleh mengelakkan paling teruk haba yang melanda Australia.

Grand Canyon


Di Amerika Syarikat, di satu kawasan pendalaman yang mengagumkan dan senja mustahil, kelihatan Grand Canyon yang membuat ia sebelah kasut menyertai sesuatu senarai ini.

Ditambah anda boleh menikmati pemandangan itu dengan anda setitik peluh, mengembara berjalan kaki Bright Angel Trail atau berakit di Colorado River. Sebagai Presiden, Theodore Roosevelt pernah menyatakan, “Taman ini ialah satu daripada pandangan besar setiap Amerika yang mana, jika dia boleh mengembara sama sekali, mesti melihatnya."

Jadi jika anda ingin meneroka ini Taman Arizona Utara ini, kami mencadangkan anda mengelak daripada melawatnya pada musim panas. Masa yang sesuai untuk melawatnya mungkin antara Mac dan Mei atau September dan November, apabila cuaca itu menyenangkan dan kadar penginapan yang munasabah.

Machu Picchu


Machu Picchu, 12 ekar kuil-kuil misteri dan berteres indah sentiasa diselubungi dalam ikatan umbai awan, membuktikan yang tapak sebegini purba, Urubamba Valley Peru masih hidup sehingga reputasinya dikenali sebagai “Lost City Incas.”

Atau sekurang-kurangnya ia nampaknya macam dari gambar-gambar itu. Sebenarnya, bandar raya yang begini purba sentiasa ditutupi dengan pengembara berjalan kaki menjelajah Inca Trail atau pemandangan itu dari Temple Matahari. Jadi anda boleh membuat lawatan ke sana antara Oktober dan April.

The Great Temple of Ramses II


Semasa dia 67 tahun pemerintahan, Pharaoh Ramses II meninggalkan banyak tugu-tugu peringatan yang memperlihatkan kehebatannya. Ia lebih dikenali di empat patung-patung hidup besar yang memotong sebuah lereng gunung selatan Mesir.

Mungkin banyak yang tidak menyedari bukan itu sahaja tentang tapak ini yang kadang-kadang dipanggil Abu Simbel untuk bandar itu. Anda akan menemui ia lebih mendalam daripada itu.
Lalu anda akan menemui patung-patung lebih terperinci dan mempunyai hiroglif rumit yang menggambarkan kemenangan tentera orang Mesir keatas Libya purba, Syria and Nubia. Di sebelah pula ialah Temple of Nefertari yang lebih kecil. Ia mendedikasikan isteri kesayangan Pharaoh.

Jika anda benar-benar mahu melawatnya pada hari yang bagus, anda boleh melawatnya sekitar Feb. 20 atau Oct. 20. Dua kali setahun pada tarikh itu, jarum-jarum matahari akan bersinar terus ke dalam kuil dan ia akan menyinari kerja seni dan patung-patung di dalam.

The Northern Lights


Fenomena yang begini saintifik berlaku apabila partikel-partikel matahari berlanggar dalam medan geomagnet tanah dan mewujudkan satu cahaya hebat yang berwarna-warni dalam atmosfera atas langit.

Menurut Huffington Post, "keadaan-keadaan menonton ideal ialah menarik, langit yang sejuk, jelas dan tidak berawan dengan sedikit cahaya." Walaupun ia boleh berlaku dengan melihat Lights Utara dalam bahagian glob yang lain, fenomena ini paling tersebar luas di dunia kawasan kutub.

Untuk melihatnya dengan posisi terbaik, Fodor mencadangkan untuk melawat Anchorage, Alaska atau Calgary, Alberta. Anda juga boleh melihat Lights Utara di bahagian-bahagian Denmark, Finland, Iceland dan Rusia, antara negara-negara lain.

*sumber daripada http://travel.yahoo.com/p-interests-39456339



ANAK MUDA MEMIMPIN PERUBAHAN!!

0 ulasan:

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 .: Ahli Parlimen 2030 :.. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan