Aug 14, 2009

"Apa matlamat hidupku..."


Umar bin Abdul Aziz pernah berkata “Aku adalah seorang yang merindu. Aku pernah bercita-cita menyunting Fatimah, puteri Khalifah. Tidak lama kemudian aku pun menikahinya. Aku juga pernah bercita-cita menjadi Khalifah dan berjaya. Diriku kini merindukan sesuatu. Ianya kebahagiaan abadi yakni Syurga dan aku sekarang sedang berusaha merealisasikannya.”

Imam Bukhari ketika berumur 14 tahun, ketika sedang duduk di antara ulama besar, dia terdengar para ulama tersebut membincangkan tentang buku hadis. Kedua orang Ulama tersebut mengeluh kerana buku hadis yang ada pada masa itu bercampur antara yang sahih, Dhaif(lemah) dan Mahudu’(palsu). Mereka sangat-sangat berharap aka nada ulama yang hanya mengumpul yang sahih didalamnya untuk dijadikan rujukan. “Akulah orang itu,” bisik Bukhari didalam hatinya. Dia akhirnya berjaya menyusun Shahih Bukhari yang hanya mengandungi hadis Sahih.

Sultan Muhammad al-Fateh ketika remajanya selalu merenung jauh ke kota Kostantinopel. Dia selalu mendambakan untuk menjadi orang yang berjaya membuka kota tersebut. Sewaktu berusia 15 tahun beliau telah menyerang kota tersebut. Namun berjaya ditewaskan. Beberapa tahun kemudian, dia menyerang lagi. Akhirnya setelah 8 tahun berusaha akhirnya dia berjaya menawan kota tersebut ketika berusia 23 tahun.

Charlie Caplin, seorang yang bermimpi menjadi aktor besar. Untuk merealisasikan apa yang dia impikan dia tidur dalam keadaan lampu yang menyala. Dihadapannya ada kertas dan pen. Dia selalu menulis ideanya yang akan datang pada bila-bila masa. Oleh itu dia membiarkan sahaja lampu biliknya itu menyala untuk memudahkan dia menulis ideanya pada bila-bila masa.

Seorang ulama sedang pengsan. Ketika sedar, dia berkata kepada kepada murid yang berada disisinya, “Tulis apa yang ingin kuperkatakan ini cepat!” Kata muridnya pula,“Imam, kamu sangat lemah. Masalah apakah yang ingin kamu tulis sekarang?” “Anakku, mungkin satu perkataan yang kita tulis bererti bagi seorang muslim. Dengannya kemudian kita akan masuk ke syurga,” tegas si guru.

Kisah diatas mengisahkan beberapa orang tokoh yang sangat berjaya. Persamaan yang sangat ketara bagi mereka adalah mereka mempunyai matlamat hidup yang sangat bulat dan jelas. Mereka tahu apa yang mereka ingin buat dan lakukan bagi mencapai matlamat mereka.

Bagaimana pula dengan kita semua. Ayuh marilah kita sama-sama menyimpan dan merealisasikan matlamat kita semua. Tiada apa yang mustahil untuk kita lakukan. Ianya perlu di lakukan denga usaha yang berterusan dan komited yang sangat tinggi. Apapun ingatlah, masa kita sangat singkat. Jadi gunakanlah segala ruang dan peluang yang ada dengan sebaik mungkin.

1 ulasan:

Nur Suhaila Zulkifli said...

Salam. Jazakallah untuk artikel yang sangat memberi inspirasi.

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 .: Ahli Parlimen 2030 :.. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan