Sep 9, 2009

Ia semakin hampir..namun kita bagaimana?

Masa semakin pantas berlalu. Rasanya bagai semalam baru saja kita mendengar pengumuman puasa dibuat di kaca TV kita. Kini sudah lebih separuh bulan kita menjalani ibadah berpuasa ini. Pastinya pelbagai perkara telah kita tempuhi dan lalui sepanjang bulan ini.

Kini kita sudah berada di fasa kritikal dimana pada fasa ini kita seharusnya melipat gandakan usaha kita untuk mencari pahala semaksimum mungkin. 10 malam terakhir di sebut oleh baginda kita mengatakan terdapat satu malam yang sangat istimewa buat umat manusia. Malam tersebut disebut malam Lailatul Qadr.

Keistimewaannya sudah kita semua ketahui. Jadi, sementara kita masih ada masa, marilah kita sama-sama memenuhi malam-malam kita dengan meningkatkan ibadah kita kepada Allah SWT. Kita bersama-sama lakukan seolah-olah kita tidak akan berjumpa lagi dengannya pada masa hadapan. Gunakan segala ruang dan peluang yang masih ada bagi kita demi mendekatkan diri kita kepada Allah SWT.

Namun, jika dilihat realiti kini, bulan puasa yang sepatutnya menjadi bulan tarbiyyah, dicemari dengan pelbagai insiden yang tidak sepatutnya berlaku. Antaranya seperti yang berlaku di Kuantan. Ia mengisahkan bagaimana seorang lelaki yang tidak berpuasa di tahan oleh Jabatan Agama Negeri di cyber café. Tambah memalukan lelaki tersebut membawa anaknya yang baru berusia 3 tahun bersamanya. Ia langsung tidak mencerminkan ciri-ciri bapa yang baik.

Seterusnya jika dilihat lagi, banyak kes curi dan rompak dilaporkan berlaku disekitar ibu kota. Ianya seolah-olah tiada penghujungnya. Kes kecurian, rompak, ragut sering berlaku dimana-mana. Namun ianya akan bertambah parah lebih-lebih lagi pada musim tertentu. Adakah tiada jalan yang terbaik bagi menghalang dari ianya terus menular manjadi lebih parah?

Apapun ianya terpulang kepada kita semua bagaimana kita mahu menghalang perkara ini dari terus berlaku. Janganlah hanya menyalahkan pihak tertentu sahaja tanpa menilai diri kita kembali. Bulan puasa ini sepatutnya menjadi bulan untuk kita menjadi neutral dari segala dosa. Bulan untuk kita mensucikan diri kita dari dosa-dosa lalu.

Akhirnya, sementara kita masih ada masa dan waktu, marilah kita sama-sama menjaga diri dan keluarga kita dengan baik. Gunakan 10 malam terakhir yang ada dengan sebaiknya. Rapatkan diri kita dengan pencipta kita. Gunakan peluang yang telah diberi dengan sebaik mungkin. Semoga kita dapat berjumpa dengan malam tersebut. Aminn…

0 ulasan:

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 .: Ahli Parlimen 2030 :.. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan