Sep 19, 2009

Raya Oh Raya..


Allahuakbar...Allahuakbar....Allahuakbar...

Suara takbir memecah keheningan malam. Sesekali terdengar bunyi dentuman mercun. Di hadapan halaman kelihatan beberapa orang lelaki tidak mengenal usia yang sedang memasak lemang, rendang dan sebagainya. Sesekali gelak ketawa kedengaran di antara mereka. Seumpama telah lama tidak berjumpa. Di dapur kelihatan wanita-wanita sedang menganyam ketupat pelbagai bentuk. Kanak-kanak kelihatan berlari-lari sambil bermain dengan lampu pelita dihalaman rumah.

Televisyen juga tidak ketinggalan menyiarkan cerita-cerita sempena raya ini. Masing-masing berlumba untuk menarik penonton menonton siaran masing-masing. Radio pula sudah lama mendendangkan lagu raya di stesen masing-masing. Terasa asyik bila mendengar. Pelbagai kenangan akan dikenang kembali apabila mendengar lagu raya. Ada yang bersedih, ada yang gembira, ada yang teringat kampung halaman, dan ada juga yang teringat barang banyak yang tidak dibeli lagi. Tidak kurang juga ada yang akan mengenang duit raya yang bakal diperolehi. Pastinya sasaran duit sudah dibuat untuk raya kali ini. Apa-apa jela adik-adik oi. Kalau puasa tidak penuh, mint maaf jela. Hehe..

Begitulah suasana setiap kali menjelang hari raya. Sungguh meriah dan hidup dengan suasana dan ragam yang pelbagai. Pertemuan setahun sekali ini digunakan dengan sebaik mungkin untuk bertanyakan khabar. Namun, ada juga yang bersedih tidak dapat pulang ke kampung kerana kesibukan kerja dan lain-lain perkara.


Akhirnya, dikesempatan yang ada ini, saya Muhammad Akmal ingin memohon ampun maaf jika ada tersalah kata, terlebih dalam bergurau, perbuatan yang tidak disenangi, dan sebagainya. Diri ini hanyalah seorang manusia biasa yang penuh dengan kesilapan dan kekurangan. Semoga raya kali ini digunakan dengan sebaik mungkin oleh sahabat sekalian. Akhir kalam, SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR DAN BATIN.

0 ulasan:

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 .: Ahli Parlimen 2030 :.. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan