Sep 1, 2009

Malaysia dan Ramadhan...

Ramadhan semakin menginjak usianya. Sedar tidak sedar hampir 2 minggu kita menjalani ibadah puasa di bulan ini. Pelbagai dugaan dan rintangan telah kita tempuhi sepanjang berpuasa. Penulis berharap moga-moga apa yang kita laksanakan diterima oleh Allah SWT. Selain itu juga, ia boleh mendekatkan lagi hubungan kita sebagai hamba dengan pencipta.

Puasa kali ini pastinya sangat istimewa kerana ia bertembung dengan hari Kemerdekaan Malaysia yang kini sudah berusia 52 tahun. Pastinya ianya sangat istimewa buat semua rakyat Malaysia dan khususnya buat orang Islam. Hal ini kerana kemerdekaan sangat berei buat rakyat Malaysia khususnya golongan pejuang kemerdekaan yang masih hidup hingga kini. Jasa dan sumbangan mereka dalam membebaskan Malaysia dari penjajah akan sentiasa dikenang dan diingati oleh seluruh rakyat Malaysia.

Sambutan merdeka peringkat nasional kali ini disambut dengan sangat sederhana dan berpada-pada. Ianya disebabkan oleh pandemik H1N1 yang kian menular dan sangat merbahaya kepada dunia umumnya dan kepada rakyat Malaysia khususnya. Pastinya yang utama, ianya kerana bulan puasa yang sedang dilalui oleh umat Islam kini.

Secara peribadi penulis berasa sambutan bulan kemerdekaan bukan sakadar dengan laungan sahaja. Ianya patut dibuktikan dengan diri membuktikan kesetiaan kita pada Negara. Janganlah menjadi seperti anjing yang hanya pandai menyalak diatas bukit namun tidak tahu membuat apa-apa. Jika rakyat Jepun dalam berperang sanggup mengorbankan diri mereka demi Negara mereka, bagaimana pula dengan kita?

Sedar atau tidak, pelbagai perkara yang boleh kita lakukan untuk mengharumkan nama Negara kita. Tambahan pula status Negara kita yang masih membangun. Terdapat pelbagai bidang yang boleh kita ceburi bagi memastikan Malaysia berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan Negara-negara maju yang lain. Ianya terpulang kepada diri kita sendiri apa yang ingin kita lakukan bagi mengharumkan nama Negara kita sendiri di kaca mata dunia.

Rakyat Malaysia ramai yang sudah menempah nama di peringkat antarabangsa. Antaranya alwayarham Senator Ismail Salleh yang baru meninggalkan kita baru-baru ini. Beliau diiktiraf oleh Guiness World Book of Record sebagai orang buta pertama mendapat Doktor Falsafah (PhD).

Bidang sukan juga tidak ketinggalan dalam mengharumkan nama Malaysia di peringkat antarabangsa. Datuk Lee Chong Wei dan Datuk Nicol David telah menempa status mereka sebagai pemain nombor satu dalam bidang masing-masing. Kesemua tokoh tersebut telah memperkenalkan nama Malaysia diperingkat antarabangsa. Bagaimana pula dengan kita?

Akhirnya, dikesempatan yang ada ini, penulis ingin mengucapkan Selamat Ulangtahun ke-52 Malaysia kepada semua rakyat Malaysia. Semoga kemerdekaan yang kita kecapi kali ini akan terus dinikmati oleh generasi kita selepas ini. Insyallah..

0 ulasan:

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 .: Ahli Parlimen 2030 :.. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan