Sep 24, 2009

Katakan tidak pada FITNAH!!

Fitnah merupakan salah satu daripada dosa besar. Jika dibuat senarai sifat mazmumah yang ada, fitnah menduduki tangga teratas daripada senarai yang ada. (Ibid, 1984:124). Namun apa yang menyedihkan fitnah seolah-olah menjadi perkara biasa pada masyarakat kini.

Ini bertepatan dengan sabda junjungan kita Nabi Muhammad SAW yang bermaksud, “Akan muncul suatu ketika dimana ilmu Islam dihapuskan, muncul pelbagai fitnah, berleluasanya sifat kedekut dan banyak berlaku jenayah.” (Riwayat Muslim dalam Kitab Ilmu, Hadis no. 4827)

Ada suatu cerita, seorang lelaki pergi ke pekan membeli hamba. Ia kemudian ditawar seorang hamba yang sempurna kecuali ia gemar memfitnah. Oleh kerana lelaki itu mengangap fintah merupakan perkara biasa, beliau bersetuju membeli hamba tersebut.

Selepas lama berkhidmat untuk tuannya, hamba itu mula berkata kepada isteri tuannya yang suaminya hendak berkahwin lain. Lalu hamba tersebut terus mencadangkan kepada isteri tuannya agar menggagalkan rancangan suaminya iu menggunakan ubat guna-guna dengan mengambil beberapa bulu roma suaminya. Dia mencadangkan supaya diambil menggunakan pisau cukur yang tajam supaya suaminya tidak berasa sakit semasa tidur.

Kemudian hamba tersebut memberitahu pula kepada tuannya yang isteri tuan tersebut ingin membunuh tuan tersebut semasa dia sedang tidur. Hamba ersebut mencadangkan kepada tuannya agar berpura-pura tidur untuk melihat sendiri perkara tersebut.

Hendak dijadikan cerita, ketika si suami benar-benar berpura-pura tidur, si isteri datang membawa pisau cukur yang tajam dan memegang leher si suami. Si suami lantas mengambil pisau cukur tersebut lalu terus menyembelih isterinya. Keesokan harinya keluarga si isteri menuntut kematian itu lantas berlakulah bunuh-membunuh antara dua keluarga.


Berdasarkan kisah tersebut, kita dapat mengambil beberapa pengajaran penting. Pertama fitnah bukanlah perkara kecil kerana ia boleh mengakibatkan masyarakat berpecah-belah sampai boleh bunuh-membunuh. Kedua kita perlu menilai kebenaran kisah yang disampaikan kepada kita. Jangan terima bulat-bulat tanpa usul periksa kerana ia boleh membawa malapetaka dikemudian hari.

Fitnah boleh diertikatakan sebagai sengaja mengadakan keburukan dan kekurangan orang lain, menokok tambah keaiban dan kelemahan orang dan memalsukan kebaikan sehingga menjadi keburukan. (Zulkarnain, 1984:124)

Fitnah bertujuan memburukkan seseorang. Ada pihak yang memfitnah dengan tujuan mempromosikan diri sendiri sambil memburukkan pihak lawan. Cara sebegini sering dilakukan oleh masyarakat masa kini. Meletakkan kesalahan pada orang lain tanpa menilai diri sendiri demi menjatuhkan lawan masing-masing.

Firman Allah SWT dalam Al-Quran: “Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, Maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.” (Surah Al-Hujurat, 49:6)

Ayat diatas menunjukkan Allah SWT memberi peringatan kepada manusia agak menyelidik telebih dahulu berita yang didengar. Janganlah tergesa-gesa percaya dan sebar kepada orang lain mahupun menafikan benda tersebut tanpa menilai kebenarannya.

Kita sebagai umat Islam perlu beringat, perbuatan fitnah jelas bertentangan dalam Islam. Maka sebagai umat Islam wajib kepada kita semua untuk menghindari daripada berbuat fitnah. Fitnah kalau dibiarkan ianya akan melekat dihati kita semua dan menyebabkan hati menjadi hitam.

Akhirnya, ingatlah setiap apa yang kita tuturkan, semuanya dicatat dan pertanggungjawabkan keatas kita sebagai orang yang bercakap. Jika kita menjaga lidah kita dari bertutur perkara yang tidak elok, lebih baik kita diam sahaja. Ianya lebih baik bagi menjaga keharmonian masyarakat sekeliling kta baik didunia mahupun diakhirat kelak.

*sumber daripada buku "DiSebalik Diri"

0 ulasan:

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 .: Ahli Parlimen 2030 :.. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan