Dec 7, 2009

Malaysiaku yang tersayang..

Salam sejahtera dan salam perkongsian ilmu diucapkan kepada semua pembaca sekalian. Kali ini penulis amat berminat ingin berkongsi dengan pembaca sekalian tentang isu-isu yang telah berlaku di Malaysia kini. Jika dilihat di surat khabar, pelbagai kisah politik yang berlaku. Ianya dilihat sangat kritikal dan panas.

Bermula dari isu perpecahan dalaman MCA, isu tauliah di Selangor, isu demonstrasi di P.Pinang, Kelantan, dan Perak, isu BTN di Selangor, sehinggalah kepada isu doa sekarang. Isu-isu ini kini hangat diperkatakan di kedai-kedai kopi dan di pejabat-pejabat baik awam mahupun swasta. Kesemua isu ini mencerminkan keadaan politik Malaysia yang penuh warna-warni.

Penulis tidak mahu mengulas panjang mengenai isu politik yang berlaku kerana bagi penulis ada yang lebih ahli dalam bab-bab ini. Cukuplah sekadar menjadikan apa yang berlaku ini sebagai satu pengajaran dan pengalaman yang berguna kepada penulis sebagai generasi muda yang bakal menggantikan kepimpinan Malaysia ini satu masa nanti. Insyallah.

Seterusnya bagaimana keadaan pasukan bola sepak Malaysia yang mengalami kekalahan di Laos. Tidak cukup dengan kekalahan itu, pasukan Malaysia juga dipalit dengan isu yang memalukan apabila menyerbu pengadil setelah wisel penamat dibunyikan. Secara peribadi penulis merasakan apa yang berlaku sangat memalukan Malaysia sendiri.

Adat permainan ada yang menang dan ada yang kalah. Apa yang penting kita perlu kembali kepada tujuan asal kenapa pertandingan itu dianjurkan. Ianya tidak bukan untuk memupuk sikap kesukanan antara pemain selain merapatkan hubungan antara Negara-negara Asia Tenggara.

Namun insiden itu menyebabkan matlamat itu kelihatan tersasar. Seolah-olah menang menjadi perkara lebih utama berbanding sikap kesukanan dan kerjasama antara pemain. Perkara ini seharusnya dipandang serius oleh para atlit Malaysia umumnya dan Persatuan Bola Sepak Malaysia khususnya. Perkara ini seharusnya tidak berulang lagi.

Seterusnya bagaimana kehandalan skuad badminton Malaysia yang berjaya merangkul hatrik buat kali kedua berturut-turut pada kejohanan penutup Super Siri Badminton yang berlangsung di Johor. Tahniah diucapkan kepada para pemain Malaysia yang berjaya mengharumkan nama Malaysia.

Apapun pencapaian ini tidak boleh dijadikan kayu ukur terbaik kerana kebanyakan pemain terbaik dunia terutama dari China yang tidak menyertai pertandingan ini. Ianya memudahkan lagi para pemain Malaysia untuk memenangi pertandingan ini tanpa perlu manghadapi lawan yang sukar. Dan tahniah sekali lagi kerana mereka berjaya membuktikan telahan tersebut.

Seterusnya bagaimana terdapat beberapa negeri di semenanjung Malaysia yang mengalami hujan dan menyebabkan banjir dibeberapa kawasan. Bermula di utara tanah air, kemudian kini disusuli dengan negeri pantai timur. Di negeri-negeri lain hanya hujan lebat dilaporkan sepanjang hari. Sesungguhnya hujan yang turun merupakan anugerah dan nikmat yang telah Allah SWT kurniakan kepada hamba-hambaNya.

Akhirnya, cukuplah sekadar ini sahaja perkongsian penulis dengan pembaca yang dikasihi sekalian. Walau apa yang berlaku dan terjadi di Malaysia ini, sebagai rakyat Malaysia, kita perlu cakna dan prihatin. Janganlah sekadar menjadi rakyat yang mementingkan diri sendiri. Kalau bukan kita, siapa lagi yang akan membantu Malaysia kita ini. Sekian saja, terima kasih sudi baca =)

1 ulasan:

eeeda said...

Hakikatnya masyarakat kita masih belum mampu menerima apa yg ditentukan....
Dan taidak mengambil pengajaran drpd apa yg berlaku...

Related Posts with Thumbnails
 
Copyright 2009 .: Ahli Parlimen 2030 :.. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan